“LOS GIRASOLES” SCHOOL
Location: C/ Pocillo, El Cañavate, Cuenca
Owner: Castile-La Mancha Regional Government, Department of Education and Science in Cuenca.
Design: José Enrique Fombella Guillem
Construction supervision: José Enrique Fombella Guillem
Date: 2009-2010
School facilities are very important in scarcely populated areas where the right to education must be made available to children living in villages.
In spite of limited resources, the design managed to address the issue of a multi-use building that not only provides space for teaching but also for use outside school hours as a cultural centre, adult activity centre and, in general, a multi-purpose meeting space.
The featureless surroundings and the location of the plot called for a strong presence, in terms of appearance, which at the same time should be strictly functional and austere in compliance with the design brief and the funds available.
A long, single-storey, east-west-facing building was designed and built, where each juxtaposed space was characterised not only by shape and volume but also by the material used, resembling the surrounding villages with a multitude of architectural typologies.
The shape of the plot and exterior constraints did the rest, which gave rise to a design that was varied in form and materials and rich in indoor and outdoor spaces.
COLEGIO PÚBLICO “LOS GIRASOLES”
Ubicación: C/ Pocillo, El Cañavate, Cuenca
Propiedad: Junta de Castilla La Mancha, Consejería de Educación y Ciencia. Delegación Provincial de Cuenca.
Redactor del Proyecto: José Enrique Fombella Guillem
Dirección de obra: José Enrique Fombella Guillem
Fecha: 2009-2010
La dotación escolar en municipios de escaso número de habitantes es muy importante para poder hacer accesible a los niños y niñas de estos pueblos el derecho fundamental a la educación.
En este proyecto y con recursos escasos se aborda la resolución de un edificio de carácter polivalente que no solo ofrezca espacios docentes sino que también en horario extraescolar pueda ser usado como casa de cultura, actividades de adultos y en general espacio de encuentro multiusos.
El entorno anodino y la ubicación del solar sugería una intervención poderosa en cuanto a la imagen pero a la vez estrictamente funcional y austera en cumplimiento del programa y la disponibilidad económica.
Se proyectó y construyó una edificación longitudinal en dirección Este-Oeste de una planta, donde cada espacio viene caracterizado no solo por su forma y volumen sino también por su material, en una yuxtaposición que se asemeja a la existente en estos pequeños pueblos con diferentes tipologías arquitectónicas.
La forma del solar y los condicionantes exteriores hicieron el resto, lo que llevó a una propuesta variada en su forma y materiales y rica en sus espacios interiores y exteriores.